Σαν σήμερα 23 Μαρτίου

Παγκόσμια ημέρα Μετεωρολογίας.
Θέμα του 2018: Ετοιμότητα για τον καιρό και έξυπνη διαχείρηση του κλίματος.


1821: Οι επαναστάτες Κολοκοτρώνης, Παπαφλέσσας και Μαυρομιχαλαίοι απελευθερώνουν την Καλαμάτα. Την ίδια μέρα στέλνουν «Προειδοποίηση εις τας ευρωπαϊκάς αυλάς«.
Μετά από την απόφαση των οπλαρχηγών της Μάνης, την 17η Μαρτίου, να επαναστατήσουν κατά των Τούρκων, δύναμη 2000 ανδρών κατευθύνεται προς την Καλαμάτα. 20 Μαρτίου μπαίνει στην πόλη ο γιος του Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη, Ηλίας, με 150 άνδρες προκειμένου να ενισχύσει την φρουρά της πόλης, από τον φόβο των κλεφτών. Η υπόλοιπη δύναμη πήρε θέσεις στα γύρω υψώματα αποκλείοντας την πόλη. Όταν κατάλαβε την παγίδα ο διοικητής της Καλαμάτας Σουλεϊμάν αγάς Αρναούτογλου ήταν αργά. Το μεσημέρι της 23ης Μαρτίου ο αγάς υπογράφει την παράδοση της πόλης και της φρουράς.


1881: Τελειώνει, με την υπογραφή Συνθήκης Ειρήνης, ο Α΄ πόλεμος των Μπόερς, που είχε αρχίσει 16 Δεκεμβρίου 1880, με νίκη τους επί της Μ. Βρετανίας. Έτσι συνεχίζει να παραμένει ανεξάρτητη η περιοχή του Τράνσβααλ (Δημοκρατία της Νότιας Αφρικής ή Δημοκρατία του Τράνσβααλ. Δεν είναι η σημερινή Νότια Αφρική.), που είχε κηρύξει την ανεξαρτησία της to 1877 από την επικυριαρχία της Μ. Βρετανίας (της οποίας ήταν αποικία) και είχε αναγνωρισθεί διεθνώς σαν ανεξάρτητο κράτος. Θα ακολουθούσε η υπογραφή της Σύμβασης της Πραιτόρια την 3η Αυγούστου 1881, με την οποία η Δηοκρατία του Τράνσβααλ θα αναγνωριζόταν, από την Μ. Βρετανία, σαν ανεξάρτητο κράτος υπό την ηγεμονία της. Θα παρέμενε ελεύθερη μέχρι τον Β΄ πόλεμο των Μπόερς, το 1909, στον οποίο νίκησαν οι Άγγλοι και την κατέλυσαν σαν κράτος.


1900: Γεννιέται ο Έριχ Φρομ, Γερμανός ψυχαναλυτής, ψυχολόγος, ανθρωπιστής φιλόσοφος και ένας από τους «πατέρες» της Κοινωνιολογίας.


1933: Ο Χίτλερ γίνεται επίσημα δικτάτορας τροποποιώντας το Σύνταγμα της Βαϊμάρης το οποίο ίσχυε τότε στη Γερμανία. Ψηφίζεται την ίδια μέρα και στο Ράιχσταγκ και στο Ράιχσρατ (νομοθετικό σώμα με εκλεγμένους από τα τοπικά κρατίδια) η «Πράξη Ενεργοποίησης» (Ermächtigungsgesetz). Με αυτή Ο καγκελάριος (δηλαδή ο Χίτλερ) μπορούσε να δημοσιεύει νόμους χωρίς προηγούμενη έγκριση από το Ράιχσταγκ. Λίγο αργότερα την ίδια μέρα υπέγραψε την πράξη ενεργοποίησης και ο πρόεδρος φον Χίντενμπουργκ. Για να ψηφισθεί τροποποίηση του Συντάγματος, έπρεπε να πάρει τα 2/3 των ψήφων του Ράιχσταγκ. Το Γερμανικό πολιτικό σύστημα πείσθηκε στην ψήφιση αυτής της τροποποίησης του Συντάγματος, μετά τον εμπρησμό του Ράιχσταγκ, που σύμφωνα με την οργανωμένη προπαγάνδα των ναζί αποτελούσε το σημείο εκκίνησης της κομμουνιστικής επανάστασης στη Γερμανία και έπρεπε να δοθούν έκτακτες αρμοδιότητες στον καγκελάριο για αντιμετώπισή της.


1939: Ξεσπάει πόλεμος μεταξύ Σλοβακίας και Ουγγαρίας γνωστός σαν «Ο Μικρός Πόλεμος». Ο «πόλεμος» έληξε την 31 Μαρτίου με μικρές απώλειες και από τις δυο πλευρές. Η Ουγγαρία νίκησε στα σημεία προσαρτώντας μια λωρίδα γης που μέχρι τότε ανήκε στην Σλοβακία, αλλά η πλειοψηφία των κατοίκων της ήταν Ούγγροι. Υποκινητής ήταν η Γερμανία που ήθελε να εξαναγκάσει την Σλοβακία να ζητήσει την προστασία της, με ανταλλάγματα βέβαια. Την Ουγγαρία έτσι κι αλλιώς ο Χίτλερ την είχε δεμένη στο άρμα του. Η νεοσύστατη Σλοβακία μετά την διάλυση της Τσεχοσλοβακίας και προσάρτηση της Σουδητίας από την Γερμανία, με τη Συμφωνία του Μονάχου, το 1938, ζήτησε την προστασία του Χίτλερ, υπογράφοντας σχετικό σύμφωνο. Παρά ταύτα στις διαπραγματεύσεις που ακολούθησαν μεταξύ Σλοβακίας και Ουγγαρίας η Γερμανία κατά σαφή παραβίαση των όρων του συμφώνου δεν έκανε την παραμικρή ενέργεια, ούτε καν διπλωματικό διάβημα προς την Ουγγαρία, με αποτέλεσμα η Σλοβακία να χάσει και στα χαρτιά αυτή την λωρίδα γης που προσάρτησε η Ουγγαρία στη χώρα της.


1950: Παραιτείται η υπηρεσιακή κυβέρνηση εκλογών του Ιωάννη Θεοτόκη και ορκίζεται κυβέρνηση συνεργασίας υπό τον Σοφοκλή Βενιζέλο, αφού κανένα κόμμα δεν μπόρεσε λόγω απλής αναλογικής να σχηματίσει αυτοδύναμη κυβέρνηση από τις εκλογές της 5ης Μαρτίου. Από την απελευθέρωση το 1944 μέχρι και το 1950 είχαν ορκιστεί 25 κυβερνήσεις.


1959: Ο υπουργός εμπορίου ανακοινώνει την αντιστοιχία μέτρου πήχυ. Έτσι αντικαταστάθηκε ο πήχυς με το μέτρο. Δείτε και το σχετικό ΦΕΚ.    Η ισχύς της υπουργικής απόφασης άρχισε απο την 1 Απριλίου με  το νόμο 3957/29.06.59. Για τον τραγέλαφο δείτε εδώ.


1985: Πεθαίνει ο Παναγιώτης Χαρανής, Βυζαντινολόγος. Παρέλαβε ένα μάθημα, στο πανεπιστήμιο Rutgers το 1938, με άγνωστο αντικείμενο, μέχρι τότε, για τον λατινογενή πολιτισμό: Τη Βυζαντινή Αυτοκρατορία. Την έκανε επί ημερών του το δημοφιλέστερο μάθημα του πανεπιστημίου, ενώ ο ίδιος έγινε πρόεδρος του ιστορικού τμήματος του Rutgers. Έχει εκδόσει και δυο βιβλία για τους Αρμένιους στην Βυζαντινή Αυτοκρατορία. Στην Αμερική είναι γνωστός σαν Peter Charanis.


1992: Διαλύεται με Νόμο (2026/1992, Άρθρο 18) η Στρατιωτική Υπηρεσία Κρατικών Έργων Ανασυγκροτήσεως (Σ.Υ.Κ.Ε.Α.) και οι υπαγόμενες σ΄ αυτήν μονάδες ΜΟΜΑ (Μικτές Ομάδες Μηχανημάτων Ανασυγκροτήσεως). Οι ΜΟΜΑ, όπως έμειναν γνωστές είχε συσταθεί το 1957 σαν ένα εργαλείο ανασυγκρότησης της επαρχίας η οποία είχε καταστραφεί ολοκληρωτικά από την κατοχή και τον Εμφύλιο Πόλεμο που είχε ακολουθήσει. Υπάγονταν στην Δ/νση Μηχανικού του ΓΕΣ. Είχε υλοποιήσει εκατοντάδες έργα και είχε αντιμετωπίσει χιλιάδες καταστροφών από θεομηνίες (σεισμοί, πλημμύρες, κατολισθήσεις, πυρκαϊές, χιονοπτώσεις κλπ). Δειγματοληπτικά: 15.000 χλμ. δρόμων με τα τεχνικά έργα που απαιτούσαν (σήραγγες, γέφυρες, τοίχοι αντιστήριξης, οχετοί κ.λπ) σε ορεινές και νησιώτικες περιοχές ασύμφορους στην κατασκευή από εργολάβους. Μεγάλα και μικρά αποστραγγιστικά αρδευτικά, αντιπλημμυρικά και υδραυλικά έργα με τα οποία αξιοποιήθηκαν και δόθηκαν προς καλλιέργεια εκατοντάδες χιλιάδες στρέμματα γης. Κατασκευάσθηκαν αεροδρόμια από την αρχή ή επεκτάθηκαν διάδρομοι προσγείωσης σε 17 αεροδρόμια, ιδίως της νησιωτικής Ελλάδος (Καρπάθου, Σκύρου, Κεφαλληνίας, Μυτιλήνης, Πάρου, Κυθήρων κ.λπ.). Όλα τα στρατιωτικά ελικοδρόμια που κατασκευάστηκαν μέχρι την ημέρα της διάλυσής της είναι δικό της έργο όπως και τα περισσότερα πολιτικά. Οι εργασίες αποψίλωσης και οι χωματουργικές εργασίες του αεροδρομίου των Σπάτων. Αποκατάσταση σεισμοπλήκτων περιοχών με προκατασκευασμένα σπίτια. Με προκατασκευασμένα κτίρια Νοσοκομεία, Σχολεία, ΑΕΙ (Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης, Πολυτεχνική Σχολή Ξάνθης κ.λπ.), κτιριακές εγκαταστάσεις στρατοπέδων (Χαλκίδας, Θηβών, Λουτρακίου Βαννιάνου Ξάνθης κ.λπ). Οικιστική αποκατάσταση των παλιννοστούντων Ποντίων από τις περιοχές της πρώην Σοβιετικής Ένωσης. Οικοδομικά έργα σε διάφορα στρατόπεδα όπως Διοικητήρια, θαλάμους οπλιτών, υπόστεγα κλπ. Αποναρκοθετήσεις ναρκοθετημένων περιοχών. Σε περίοδο πολέμου οι ΜΟΜΑ μετατρεπόταν σε Τάγματα Μηχανικού Αποκαταστάσεως Συγκοινωνιών και υπάγονταν στους σχηματισμούς του Στρατού Ξηράς, με βασική αποστολή την αποκατάσταση ζημιών από εχθρικούς βομβαρδισμούς ή σαμποτάζ σε έργα υποδομής (οδικό δίκτυο, γέφυρες, λιμάνια, αεροδρόμια εγγειοβελτιωτικά έργα κ.λπ.)
Με την διάλυση οι υπάλληλοί της και τα μηχανήματά της απορροφήθηκαν από διάφορους δημόσιους φορείς.
Μετά την μεταπολίτευση οι αθρόοι ρουσφετολογικοί διορισμοί απ΄ όλα τα κόμματα (συνήθως τριτοκλασάτων και πέραν μελών τους, μια και δεν θεωρούνταν προνομιούχες θέσεις) έφτασαν τις ΜΟΜΑ σε κατάσταση ένδειας. Τουλάχιστον ένα χρόνο πριν την διάλυσή τους ο προϋπολογισμός τους δεν κάλυπτε την μισθοδοσία των υπαλλήλων. Σκηνές με τον κοινοτάρχη να τρέχει με μπιτόνια πετρέλαιο για να κινηθούν τα τοπικά μηχανήματα και να αποκαταστήσουν την ζημιά (κατολίσθηση, πλημμύρα, κλπ.), ήταν καθημερινές στην επαρχία. Όπως και ιδιωτών που ήθελαν διάνοιξη ιδιωτικής οδού, τοίχου αντιστήριξης κλπ μ΄ ένα μικρό χαρτζηλίκι στον χειριστή και τα καύσιμα. Το 2016 ανασυστάθηκαν σαν ΜΟ.Μ.ΚΑ. (ΜΟνάδα Μελετών και ΚΑτασκευών) με αρκετά περιορισμένες αρμοδιότητες.
Αυτό που προβάλλει από την διαδρομή στο χρόνο της ΜΟΜΑ είναι η καθολική διαφθορά κάθε μορφής. Πολύ πάνω από κάθε ιδεολογικής κατεύθυνσης προσανατολισμό. Ο ευτελισμός ενός τόσο σημαντικού εργαλείου για την χώρα τόσο σε καιρό ειρήνης όσο και σε καιρό πολέμου. Η διάλυση και όχι η αναμόρφωσή του, πάλι για ρουσφετολογικούς σκοπούς (τοπικοί μικροεργολάβοι) χωρίς να ληφθεί υπ΄όψιν ούτε κατ΄ ελάχιστον η Εθνική Άμυνα. Η επαναδημιουργία του χωρίς την πλήρη επιχειρησιακή του ένταξη σε καιρό πολέμου (θα ήταν ένα όπλο με την μεγαλύτερη επιχειρησιακή ετοιμότητα, εμπειρία και πληρότητα μακράν κάθε άλλου.), δεν είναι παρά το διαχρονικό, διακομματικό στίγμα της εποχής: Των σκοπιμοτήτων που κρύβονται πίσω από κάθε κυβερνητική απόφαση, οι οποίες είναι μακράν των Εθνικών Συμφερόντων που αν καμιά φορά (σπάνια) συμπίπτουν είναι πραγματικά τροχαίο και τυχαίο.


1994: Δολοφονείται εξ επαφής, σε προεκλογική συγκέντρωση, ο υποψήφιος πρόεδρος του Μεξικού Luis Donaldo Colosio. Ενω το φιλμ δείχνει έναν πυροβολισμό στο κεφάλι, στο νοσοκομείο που τον πήγαν νεκρό βρήκαν τρια τραύματα. Ο εικονιζόμενος στο video δολοφόνος που συνέλαβαν εκείνη την στιγμή δεν μοιάζει με αυτόν που παρουσίασαν μετά και καταδικάστηκε. Τον Σεπτέμβριο της ίδιας χρονιάς δολοφονήθηκε και ο επόμενος πρόεδρος του PRI, José Francisco Ruiz Massieu. Η δολοφονία των δυο ισχυρών ανδρών του PRI σηματοδότησε το τέλος της πιο μακρόβιας παραμονής στην εξουσία (71 χρόνια) ενός κόμματος, στην ιστορία του Μεξικού. Οι φήμες θέλουν τα καρτέλ των ναρκωτικών, κύριους υπόπτους. Αλλά είναι και άλλοι που επιθυμούσαν λιγότερο ισχυρούς ηγέτες στο Μεξικό.


2009: Υπογράφεται η σύμβαση μεταβίβασης των μετοχών της Ολυμπιακής Αεροπορίας από το Δημόσιο στην ιδιωτική εταιρεία Marfin. Θα επικυρωθεί από το Ελληνικό Κοινοβούλιο και θα γίνει νόμος του κράτους την 5 Μαϊου 2009. Την Ελληνική αεροπορική εταιρεία, είχε ιδρύσει ο Αριστοτέλης Ωνάσης και την διοικούσε μέχρι τον αιφνίδιο θάνατό του ο γιος του Αλέξανδρος. Μετά το θάνατο του ο πατέρας του την πούλησε με συμβολικό τίμημα στο Ελληνικό κράτος.   Η ιδιωτικοποίηση είναι η μοναδική λύση που έχει απομείνει στο Ελληνικό κράτος. Από τη μια το τεράστιο πτητικό έργο της εταιρείας, που υλοποιούνταν με βάση πολιτικές σκοπιμότητες και όχι χρηματοοικονομικά κριτήρια και από την άλλη οι κανονισμοί της ΕΕ που απαγόρευαν την κάθε μορφής χρηματική ενίσχυση κρατικών εταιρειών θεωρώντας την αθέμιτο ανταγωνισμό, οδήγησαν σ’ αυτή τη λύση. Από τότε η Ολυμπιακή συρρικνώθηκε και συρρικνωνόταν συνεχώς, κάτω από τις διεθνείς πιέσεις στο χώρο, υποβαθμίζοντας το σύνολο των αερομεταφορών της Ελλάδας, μια και δεν υπήρχε τρόπος, από τους ιδιώτες, να καλύψουν τα κενά που αφήνει. Την 23 Οκτωβρίου 2013 εξαγοράσθηκε εξ ολοκλήρου από την μοναδική ανταγωνίστρια στον Ελληνικό χώρο Aegean με την έγκριση της ΕΕ. Ηθικόν δίδαγμα: Τα ιδιωτικά μονοπώλια επιτρέπονται, τα κρατικά όχι.


←22 Μαρτίου

24 Μαρτίου→


This entry was posted in Σαν σήμερα and tagged . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

w

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.