Σαν σήμερα 11 Οκτωβρίου

Παγκόσμια ημέρα κοριτσιών.
Θέμα του 2016:
Πρόοδος των κοριτσιών = Γκολ που μετράει για τα κορίτσια.


1822: Η Μαντώ Μαυρογένους επικεφαλής του ιδιωτικού στρατού της και ντόπιων αποκρούει επίθεση Αλγερινών που είχε αποβιβάσει ο Οθωμανικός στόλος στη Μύκονο. Δεν ασχολήθηκε κανείς σύγχρονος της ή μετέπειτα Έλληνας ιστορικός με αυτή. Ακόμη και το σημείο ταφής της έμεινε ασημάδευτο, χωρίς σταυρό. Ήταν πολύ όμορφη Γυναίκα, μορφωμένη, με σπουδές αρχαίας ελληνικής φιλοσοφίας και ιστορίας στην Τεργέστη, μιλούσε και έγραφε, Γαλλικά, Ιταλικά, Τουρκικά. Ταυτόχρονα ήταν στρατιωτικός που οδήγησε τον ιδιωτικό στρατό της σε νίκες, στο Πήλιο και στην υπόλοιπη Θεσσαλία, στη Φθιώτιδα και στη Λιβαδειά, όντας πάντα στη κορυφή της μάχης. Συμμετείχε με αποστολή 50 ανδρών στην πολιορκία της Τρίπολης. Συμμετείχε με 6 πλοία και στρατιωτική μονάδα 16 λόχων των 50 ανδρών ο καθένας στη μάχη της Καρύστου. Έπεισε τους Μυκονιάτες και άλλους Κυκλαδίτες να συνδράμουν στην κατασκευή στόλου για δίωξη της πειρατείας στον οποίο τέθηκε πάλι επικεφαλής με 2 πλοία δικά της, από τα 5 της μοίρας που δημιουργήθηκε. Σε έξι μήνες οι πειρατές είχαν εξαφανιστεί από το Αιγαίο. Ταυτόχρονα ήταν πολιτικός. Είχε στείλει δημόσια επιστολή στα Γαλλικά στις γυναίκες της Γαλλίας ζητώντας τη συμπαράστασή τους στον αγώνα της Ελλάδας. Στην έλευση του Καποδίστρια του έκανε δώρο ένα σπαθί με χαραγμένη στη λάμα του τη φράση «Δίκασον Κύριε τους αδικούντας με, τους πολεμούντας με, βασίλευε των Βασιλευόντων», που λέγεται ότι ήταν του Μεγάλου Κωνσταντίνου. Πέθανε από τύφο 43 ή 44 χρονών, πάμφτωχη στην Πάρο όπου την φιλοξενούσαν και τις έδιναν ένα πιάτο φαγητό κάποιοι συγγενείς της. Από κάποιους που ασχολήθηκαν μαζί της έχει γραφτεί ότι κυνηγήθηκε είτε από τον Καποδίστρια, είτε από το περιβάλλον του Δημήτριου Υψηλάντη, με τον οποίο είχε συνάψει μόνιμο δεσμό, είτε από τον Κωλέττη, που την εξόρισε δέσμια και με αστυνομική συνοδεία από το Ναύπλιο που είχε μετακομίσει και ζούσε μέχρι το 1840, στη Μύκονο. Ούτε ο Καποδίστριας που είναι μέχρι και σήμερα πιο προοδευτικός από την πλειοψηφία των Ελλήνων, μπορούσε να αποδεχθεί τον συνδυασμό ιδιοτήτων που άκουγε στο όνομα Μαντώ Μαυρογένους.  Τέτοια προσωπικότητα όχι μόνο στην Ελληνική κοινωνία, αλλά δεν ξέρω σε ποιά κοινωνία θα μπορούσε να σταθεί, ή να περιγραφτεί σωστά, χωρίς προκατάληψη γένους, συνδυασμού προσόντων.


1825: Δημοσιεύεται στην Γενική Εφημερίδα της Ελλάδος ότι ολοκληρώνεται στο Λονδίνο η ναυπήγηση των δυο φρεγατών που είχε παραγγείλει η Ελλάδα και αυτές θα αναχωρήσουν για την χώρα μας τον Νοέμβριο. Για την κατασκευή τους είχε συναφθεί δάνειο με την Αγγλία ύψους 472.000 λιρών, που λόγω επαχθών όρων και διαφόρων υποχρεώσεων είχαν φτάσει στην Ελλάδα 298.000 με 305.000 (30 – 31 εκ. σημερινές). Κανένα πλοίο δεν κατασκευάστηκε. Ούτε καν άρχησε η κατασκευή του στην Αγγλία. Τα λεφτά φαγώθηκαν από τα κυβερνητικά λαμόγια της εποχής, ενώ κάτι ψιλοπροκαταβολές που είχαν δώσει, για τα μάτια του κόσμου, στους Εγγλέζους, χάθηκαν. Οι ιδιοκτήτες των ναυπηγείων, δυστυχώς για την Ελληνική επιτροπή που ήταν στο Λονδίνο, διάβαζαν εφημερίδες. Και όλες εκείνη την εποχή ασχολούνταν με τις παραγγελίες πολυτελών ενδυμάτων, επίπλων και κοσμημάτων των Ελλήνων διαχειριστών του δανείου. Τελικά μετά από γενναίες δωρεές των απανταχού της γης φιλελλήνων ναυπηγήθηκε στην Αμερική μια φρεγάτα, η Ελλάς, που «κόστισε» 750.000 δολάρια (537 εκ. σημερινά). Αν υποθέσουμε ότι οι 305.000 λίρες έφταναν για δυο φρεγάτες άρα η μια χρειαζόταν τα μισά. Δηλαδή 15 εκ. σημερινές λίρες. Ήγουν σημερινά 24.250.000 δολάρια. Τα υπόλοιπα της υπερτιμολόγησης ενεθηλακώθηκαν και αυτά. Η υπόθεση κάθε άλλο παρά τελείωσε εκεί. Ο απεσταλμένος της Ελλάδας στις ΗΠΑ Αλέξανδρος Κοντόσταυλος πείθει την άνω και κάτω Βουλή ότι η Ελλάδα έπεσε θύμα των «απατεώνων» ιδιοκτητών που ζητούσαν αυτό το υπέρογκο ποσό (την συμφωνημένη υπερτιμολόγηση) και η κυβέρνηση των ΗΠΑ διαθέτει από το κρατικό της θησαυροφυλάκιο 250.000 για να αγοράσει το ένα από τα δυο πλοία ώστε να επαρκέσουν τα «Ελληνικά» 750.000 δολάρια για την αγορά του άλλου. Το πλοίο ήλθε στην Ελλάδα τον Νοέμβριο του 1826. Επιστρέφοντας ο Κοντόσταυλος μετά από αυτόν τον επιτυχή διακανονισμό για την χώρα μας, αγόρασε ένα τσιφλίκι στη Δυστό Κορινθίας και ανέγειρε μέγαρο στην Αθήνα όπου αργότερα, με την μεταφορά της πρωτεύουσας του κράτους, έγινε το προσωρινό σπίτι του Όθωνα και ταυτόχρονα η έδρα της Βουλής και της Γερουσίας. Για την τιμιότητά του είχε κυκλοφορήσει στις εφημερίδες ένα δίστιχο:
«Το σπίτι σου Κοντόσταυλε
μακρόθεν ομοιάζει
τρίκροτον εξ Αμερικής
εξ ού αυτό πηγάζει…».
Συγκινημένος ο λαός από την τιμιότητά του τον έκανε βουλευτή, οι Εθνοπατέρες τον έκαναν πρόεδρο της Βουλής (τι πιο φυσιολογικό από το να προεδρεύει μέσα στο σπίτι του) και ο Δ. Βούλγαρης υπουργό Οικονομικών στην κυβέρνησή του. Άλλωστε ήταν αυτός που είχε φάει τα λιγότερα.
Η μεγάλη τραγωδία όμως δεν ήταν η οικονομική. Εξ αιτίας της καθυστέρησης παράδοσης κατά ένα χρόνο, για να γίνουν τα απαραίτητα οικονομικά μαγειρέματα, έπεσε το Μεσολόγγι.
…και διηγώντας τα να κλαις.


1889: Πεθαίνει σε ηλικία 70 ετών ο James Prescott Joule. Φυσικός και ζυθοποιός. Ανακάλυψε τη σχέση μεταξύ μηχανικής και θερμικής ενέργειας, διατύπωσε την αρχή διατήρησης της ενέργειας που οδήγησε στο πρώτο νόμο της θερμοδυναμικής. Βρήκε τη σχέση ανάμεσα στο ηλεκτρικό φορτίο που διέρχεται μέσα από μια αντίσταση και της θερμοκρασίας που αναπτύσσεται σε αυτή, δημιουργώντας τους νόμους του Joule. Προς τιμή του δόθηκε το όνομά του στη μονάδα μέτρησης της ενέργειας. Η αρχή διατήρησης της ενέργειας αμφισβητήθηκε στα πρώτα βήματα της κβαντομηχανικής, όπου στην διάσπαση του ατόμου φαινόταν ότι χανόταν ενέργεια. Ο Wolfgang Pauli στοιχημάτισε στην αρχή του Joule και ονόμασε το «έλλειμμα» νετρίνο. Η ύπαρξη των νετρίνων επιβεβαιώθηκε πειραματικά το 1956, επαναφέροντας στον «θρόνο» της την αρχή διατήρησης της ενέργειας.


1909: Ολοκληρώνονται στο Παρίσι οι εργασίες του Διεθνούς Συνεδρίου, που είχαν αρχίσει την 5η Οκτωβρίου, για την κυκλοφορία των αυτοκινήτων με την υπογραφή από τα συμμετέχοντα κράτη της Διεθνούς Σύμβασης για την κυκλοφορία των αυτοκινήτων. Στο Συνέδριο συμμετείχε και η Ελλάδα. Είναι η πρώτη φορά που δημιουργείται ένα πλαίσιο (έστω αρκετά ελαστικό έως χαλαρό) που θέτει, τις τεχνικές προδιαγραφές, τα γραφειοκρατικά έγγραφα, τα σήματα και τις οδοσημάνσεις, που απαιτούνται για την κυκλοφορία των αυτοκινήτων τόσο σε Εθνικά όσο και σε Διεθνή οδικά δίκτυα. Ο πρώτος κανονισμός για αυτοκίνητα ήταν αυτός της αστυνομίας του Παρισιού το 1893 που υποχρέωνε τα αυτοκίνητα να φέρουν πινακίδες κυκλοφορίας (Ονοματεπώνυμο και δ/νση). Η Ελλάδα έκανε την Σύμβαση Νόμο του κράτους το 1911 και τον εφάρμοσε με τις απαραίτητες νομοθετικές ρυθμίσεις το 1922.


1952: Παραιτείται η κυβέρνηση Ν. Πλαστήρα, που η μετριοπαθής πολιτική της στο θέμα της αντιμετώπισης του εμφυλίου πολέμου και του διχασμού των Ελλήνων αποδεικνύονται αναποτελεσματικές. Ούτε εκτελέσεις κομμουνιστών, όπως του Ν. Μπελογιάννη μπόρεσε να αποφύγει, ούτε να αποτρέψει ή να περιορίσει την λειτουργία του παρακράτους που κατασκεύαζε διάφορους κομμουνιστικούς κινδύνους. Η πιο σοβαρή αποτυχία της ήταν η αναδιανομή του Εθνικού πλούτου που είχε επιδιώξει, αλλά δεν μπόρεσε να περάσει νομοθετικά. Τα έργα υποδομής που υλοποιεί, η ψήφος που δίνει στις γυναίκες, ο αναδασμός ή εξαγορά από την εκκλησία(1)(2) γης, υπέρ των ακτημόνων μέχρι και την τελευταία ημέρα της κυβέρνησης, ούτε ισχύ ούτε ψήφους του προσθέτουν. Ο Ν. Πλαστήρας κάτω από την διαρκή πίεση των ΜΜΕ, εξαναγκάζεται σε παραίτηση. Την 10η Οκτωβρίου διαλύεται η βουλή και προκηρύσσονται εκλογές για την 16η Νοεμβρίου. Την επομένη διορίζεται υπηρεσιακή κυβέρνηση με πρωθυπουργό τον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Δημητρίο Κιουσόπουλο.


2001: Χρεωκοπεί η Polaroid. Η μοναδική εταιρεία που παρήγαγε φωτογραφικές μηχανές και χαρτιά άμεσης εμφάνισης της φωτογραφίας. Αιτία οι ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές. Η τράπεζα που διαχειρίστηκε τη χρεωκοπία της πούλησε το όνομά της. Η νεα Polaroid δεν παράγει κανένα προϊόν της παλιάς. Το χαρτί-φιλμ άμεσης εμφάνισης υπάρχει από τρίτους κατασκευαστές.


This entry was posted in Σαν σήμερα and tagged . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s